torsdag den 19. januar 2012

Love Your Life



Valledia. Nu har jeg endelig fundet ud af at stave hendes navn, for hun skrev det i min notesblok og tilføjede et hjerte.
Hun dukkede op imorges, da jeg sad og slubrede min tredje kop kaffe. Hun var stadig døsig efter søvnen, iført en t-shirt hvor der stod: "Love Your Life" og sit sædvanlige pink ur, som ikke virker. Men nu ved jeg, hvorfor hun går med det. Hun har fået det af sin broder, som er 28 år og nok den mest fantastiske mand i universet. Han har set hver eneste afkrog af Costa Rica, han er sjov, han er klog, han er sød - faktisk er der INTET ved ham, som er ikke er godt, kan jeg forstå ...

Valledia er ikke en pige, der slipper sine hemmeligheder uden videre. Så jeg har endnu ikke fundet ud af, om hun bor hos sin far - eller hvor hun bor. Men jeg ved, at hun går i en skole, hvor man skal have uniform på. Jeg ved også, at hun er hos sin mor, Anna, i tre uger - og at hun savner sine venner, som hun konstant skyper eller sms'er med. Jeg kan mærke noget skrøbeligt og ensomt hos hende, som jeg genkender fra mig selv. Og jeg tror også, at hun ubevidst kan mærke det hos mig. Så grundlæggende er vi det perfekte match: Teenageren der er hos sin mor, som ikke ligner hende det mindste og derfor måske ikke forstår hende så godt - og damen fra Danmark som er i free flow og griber enhver chance for menneskelig kontakt.

Vi knitrede med vores computere i stilhed, indtil Anna dukkede op og spurgte, om jeg havde lyst til at spise frokost hos hendes mor og tage med Hende, Sophia og Valledia til den lokale zoologiske have.
Har Paven en sjov hat? Klart at jeg var game på det hele og efter en hyggelig frokost hos Annes mor cruisede vi afsted i Annas enorme, sorte svin af en Nissan Pathfinder.

Imens underholdte Valledia mig med, at hun elskede påfugle og at hun håbede at opleve en påfugl med halen spredt ud. I ved: Når påfugle gør det der, der får deres haler til at ligne enorme, spraglede vifter ...

Nu lader det til, at en zoologisk have i Costa Rica ikke er helt sådan, som jeg kender den fra København. Og ikke et ondt ord om Københavns Zoologiske Have - jeg holder meget af den. Men her ligger den Zoologiske Have i udkanten af skoven, hvilket betyder, at man vandrer opad, opad, mens man kigger ud på næsten uendelige mængder af skov.

Vi kiggede på fugle, på aber, på krokodiller og på flere fugle, mens jeg gik og gnubbede på alle de tropiske blade, som er enorme og tykke og på en eller anden måde virker solide nok til, at man kunne bygge et hus af dem.
Valledia havde et skuldertræk tilovers for det hele, indtil vi passerede tre fyre, som sad i hver deres plasticstol.
"Canopy," hviskede hun åndeløst til mig.
Umiddelbart så scenariet helt ufarligt ud. Jeg mener: Tre fyre som dvaskede i hver deres plasticstol. Hvad kunne de have at byde på? Så jeg hviskede til hende:
"You wanna try?"
Hun nikkede ivrigt, og jeg købte to billetter til noget, som jeg ikke vidste hvad var. Men inden jeg så mig om, havde Anna skrevet under på, at Valledia gjorde det her for egen risiko - og det samme skrev jeg under på. Og vupti var jeg iført en slags seletøj og sad og fik en meget omhyggelig instruktion i, hvordan jeg skulle holde fast i en tynd stålwire, som jeg skulle glide ned af med høj hastighed.
Jeg er højdeskræk. Og det eneste jeg kunne fokusere på, var at de tre fugle som cirklede over os, lignede gribbe på en prik ...

Fyren som spændte mig fast til den skide stålwire havde helt klart et glimt i øjet, som fortalte mig, at han fandt livet morsomt. Og lige nu fandt han det morsomt at sende Tante Hvid afsted i noget, som mindede om en slags frit fald på 1200 meter. Det sidste han sagde var "Pura Vida", hvorefter han gav mig et let skub i ryggen og så susede jeg afsted. Der er ikke noget, jeg afskyr mere end ekstremsport og den slags ting.

Men manner ... jeg fløj som en fugl! Og det gik hurtigere og hurtigere. Og på et tidspunkt havde jeg bare lyst til at råbe højt af bar lykke. Over mig var der blå himmel, under mig var der bare grønt. Aj, men for fanden, hvor gjorde det mig glad!
Jeg landede på det næste plateu uden problemer. Og Valledia udbrød: "Come over here... "
Og vi blev nødt til at stå og kramme hinandens hænder, fordi hun havde syntes, at det var lige så fedt, som jeg syntes.
Og vi tog turen videre. Fire gange. Fart. Blå himmel. Grøn skov. Og for hvert plateu var der noget at kigge på. Et par aber i et træ, som stirrede målløse på os. En enorm leguan som piskede med halen. En flok sommerfugle som på kommando flaksede op og gjorde luften rød.

Da vi endelig landede, var vi begge euforiske af fryd. Vi satte os ned og grinede højt til hinanden. Valledia plukkede et par kaffebær fra en busk, skrællede dem og instruerede mig i, at jeg kun skulle sutte på dem, men ikke sluge dem. Forestil dig en kærlighedsfrugt med en let bismag af kaffe.
Lige der ... ved siden af Valledia ... smagte det noget så godt. Vi vandrede tilbage til Anna og Sophia, og Anna syntes, at vi havde været meget modige. Valledia forsvandt og kom tilbage og forærede mig den smukke påfuglefjer, som nu står lænet op af væggen på mit natbord.
Jeg kender en kærlighedserklæring, når jeg ser den ... Og jeg er taknemmelig.
Love Your Life. Love Valledia ... 

Ps: Ja, jeg ved godt at madlavningen og pfuit-fuglene stadig ikke er forklaret. Det kommer, det kommer ... selv om jeg er ved at være træt af, at love historien om pfuit-fuglene. Det er faktisk en røvkedelig historie, så du går ikke glip af noget!





2 kommentarer:

  1. Knirke, du skriver simpelthen så dejligt og indlysende. Jeg plejer at gale på billeder, når folk er ude at rejse, men det er simpelthen irrelevant med en fortælleglæde som din! Du gør internettet bedre! Det er godt at høre, du trives. Knus fra Bidsk.

    SvarSlet
  2. Dejligt du har fået en smuk start på dit nye eventyr Knirke..!! Som altid sjovt og smukt at læse dine ord... Glæder mig til en dag at kigge ned til dig..!! Er endda ret tæt på ligenu..! Hilsen fra Honduras.. Kenny

    SvarSlet